Podatek od Aut Spalinowych

Na pewno obiło Wam się o uszy, że planuje się w Polsce zmienić przepisy dotyczące podatku od samochodów spalinowych. Obecnie podatek obliczany jest na podstawie wieku pojazdu oraz pojemności jego silnika. Płaci się go jednorazowo w momencie zakupu samochodu. Zgodnie z tym właściciel samochodu z silnikiem 4.3 V8 zapłaci więcej niż ten jeżdżący miejskim autkiem z 1.4. Wniosek z tego jest taki, że płacimy więcej za samochód, który więcej spala, czyli emituje do powietrza więcej spalin.

Wraz ze wzrostem trendu ekologicznego pojawiają się nowe pomysły na zmniejszenie emisji spalin. Ekologiczny nurt mówi, że najbardziej EKO są samochody elektryczne ze względu na swoją bezemisyjność. W związku z tym na samochody spalinowe nakłada się normy, by emisji trujących gazów było jak najmniej.

Od 1992 roku do teraz producenci samochodów mierzyli się z 6 generacjami normy EURO, a w 2025 roku ma wejść w życie EURO 7.

Poniżej normy EURO chronologicznie:

  • EURO 1 - od 1992 do 1995 - pierwsze montaże katalizatorów
  • EURO 2 - od 1996 do 1999 - nowością wymagania dot. emisji cząstek stałych (PM)
  • EURO 3 - od 2000 do 2005 - pierwsza norma z różnymi normami dla silników benzynowych i dieslowskich
  • EURO 4 - od 2006
  • EURO 5 - od 2009 - DPF dla silników wysokoprężnych
  • EURO 6 (modyfikacje w 2017, 2020 i 2022 roku) - od 2014

W 2006 roku powstał projekt ustawy, która miałaby określić zasady opodatkowania pojazdów na podstawie spełniania przez nich norm EURO. Zgodnie z projektem pojazdy spalinowe podlegałyby opłacie przy rejestracji oraz co roku.

Podatek podstawowy to 500zł, do tego dochodzi wynik powstały wg niniejszego wzoru:

S = cc2 * euro * stawka

gdzie:

  • S – kwota podatku wyrażona w polskich złotych,
  • cc – pojemność skokowa silnika wyrażona w litrach, do jednego miejsca po przecinku, zaokrąglając w dół dla wartości poniżej 5 i w górę dla wartości równej lub większej 5,
  • euro – wartość normy EURO, o której mowa w art. 10,
  • stawka – stawka podatku, o której mowa w art. 9.

Podany wzór dotyczy samochodu świeżo zarejestrowanego w Polsce, a co ze sprowadzanymi? Sprawdźmy.

“2. Kwota podatku, ustalona na podstawie ust. 1, ulega pomniejszeniu dla samochodów zarejestrowanych wcześniej poza terytorium kraju:

  1. dla których nie została określona norma EURO lub niespełniających norm EURO lub spełniających normę EURO 1, EURO 2, EURO 3, zgodnie ze wzorem:
    Ss = 0,952 * 0,97 * 0,99n-3 * S, lub
    Ss = 0,95 * S – dla samochodów o dacie pierwszej rejestracji grudzień 2005 r. dla normy EURO 3, grudzień 1999 r. dla normy EURO 2, grudzień 1995 r. dla normy EURO 1 i grudzień 1991 r. dla braku spełnienia lub nieokreślenia normy EURO, lub
    Ss = 0,952 * S – dla samochodów o dacie pierwszej rejestracji listopad 2005 r. dla normy EURO 3, listopad 1999 r. dla normy EURO 2, listopad 1995 r. dla normy EURO 1 i listopad 1991 r. dla braku spełnienia lub nieokreślenia normy EURO, lub
    Ss = 0,952 * 0,97 * S – dla samochodów o dacie pierwszej rejestracji październik 2005 r. dla normy EURO 3, październik 1999 r. dla normy EURO 2, październik 1995 r. dla normy EURO 1 i październik 1991 r. dla braku spełnienia lub nieokreślenia normy EURO,
  2. spełniających normę EURO 4 lub wyższą, zgodnie ze wzorem:
    Ss = 0,952 * 0,97 * 0,99m-3 * S, lub
    Ss = 0,95 * S – dla samochodów spełniających normę EURO 4 lub wyższą rejestrowanych na terytorium kraju 1 miesiąc po pierwszej rejestracji, lub
    Ss = 0,952 * S – dla samochodów spełniających normę EURO 4 lub wyższą rejestrowanych na terytorium kraju 2 miesiące po pierwszej rejestracji, lub
    Ss = 0,952 * 0,97 * S – dla samochodów spełniających normę EURO 4 lub wyższą rejestrowanych na terytorium kraju 3 miesiące po pierwszej rejestracji,

gdzie:

  • Ss – kwota podatku po pomniejszeniu,
  • S – kwota podatku obliczona na podstawie ust. 1,
  • n – liczba miesięcy od daty pierwszej rejestracji do:
    • 1 stycznia 2006 r. dla normy emisji EURO 3,
    • 1 stycznia 2000 r. dla normy emisji EURO 2,
    • 1 stycznia 1996 r. dla normy emisji EURO 1,
    • 1 stycznia 1992 r. dla braku określenia normy lub braku spełniania normy EURO;
  • m – liczba miesięcy od daty pierwszej rejestracji do dnia rejestracji na terytorium kraju.

3. W przypadku obliczeń, o których mowa w ust. 2, za pierwszy miesiąc obliczeń uznaje się miesiąc, w którym nastąpiła data pierwszej rejestracji.

4. W przypadku braku możliwości określenia daty pierwszej rejestracji w odniesieniu do pomniejszenia, o którym mowa w ust. 2, stosuje się datę 30 czerwca roku, w którym pojazd został wyprodukowany. “

Wybór odpowiedniego wzoru z powyższych jest skomplikowany, dlatego polecamy skorzystać z naszego motokalkulatora i sprawdzić, jaka wartość wyjdzie dla wybranego przez Was samochodu.

Jakie pojazdy nie podlegają podatkom opisanym w ustawie?

Art. 12. 1. Zwalnia się od podatku samochody, które są:

  • rejestrowane w trybie art. 73 ust. 3 i 4 Prawa o ruchu drogowym (w skrócie: Siły Zbrojne, Służby Ochrony Państwa, dyplomacja itp);
  • rejestrowane przez Siły Zbrojne Państw-Stron Traktatu Północnoatlantyckiego oraz Siły Zbrojne Państw uczestniczących w Partnerstwie dla Pokoju, wielonarodowe Kwatery i Dowództwa oraz ich personel cywilny, jeżeli jego członkowie nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego pobytu na terytorium kraju;
  • używane do celów specjalnych, w rozumieniu art. 2 pkt 37 Prawa o ruchu drogowym (Zgodnie z ustawą: pojazd samochodowy przystosowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Służbę Ochrony Państwa, Straż Graniczną, Służbę Celno-Skarbową, jednostki ochrony przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną;)
  • pojazdami historycznymi w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152, z późn. zm.5)), czyli:
    • pojazdy zabytkowe w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym (pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami)
    • pojazdy min 40-letnie
    • pojazdy min 25-letnie uznane przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazdy unikatowe lub mające szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji
  • mieniem przesiedlenia osoby fizycznej przybywającej na terytorium kraju na pobyt stały lub powracającej z czasowego pobytu z zagranicy;
  • pojazdami samochodowymi jednośladowymi lub z bocznym wózkiem – wielośladowymi, skuterami śnieżnymi i wózkami golfowymi.

2. Zwalnia się również od podatku samochody, w przypadku gdy:

  • uzasadnia to ważny interes związany z bezpieczeństwem publicznym i obronnością państwa;
  • wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej;
  • wynika to z umów międzynarodowych.

W praktyce szarych obywateli - właścicieli samochodów niespełniających norm EURO - ratują tylko tzw. “żółte tablice”, które wymagają sporo formalności, mają swoje ograniczenia, a wymagania dla pojazdów ubiegających się o status zabytku tylko rosną - no i oczywiście to nie jest rozwiązanie dla samochodu użytkowanego na co dzień, bo nie taka jest rola zabytku techniki. Przypadek żółtych tablic jest dla miłośników motoryzacji lat 90. i starszej, którzy mają gdzie te samochody trzymać i wyjeżdżają nimi na drogi w ramach hobby. Co jednak z samochodami użytkowanymi na co dzień?

Gdyby ustawa weszła w życie, czeka nas co roku podatek w wysokości kilku-kilkunastu tysięcy złotych za każdy posiadany samochód lub przesiadka na samochody bezemisyjne, których użytkowane w warunkach naszego kraju nie jest jeszcze wygodne ze względu na mało rozwiniętą infrastrukturę. Czy projekt wejdzie w życie? Miejmy nadzieję, że nie. To spowodowałoby ogromne długi obywateli wobec państwa i niezgłaszanie zakupionych pojazdów w urzędach. Chodzą słuchy, że w 2024 roku możemy spodziewać się podatku od rejestracji samochodów spalinowych w Polsce, a w 2026 ma wejść kolejny podatek roczny od ich posiadania. Warto być świadomym, co może się wydarzyć i reagować na tego typu ustawy w przyszłości, by móc wypracować kompromis.